Fart fart och mer fart

När jag rider ut i skogen, över ängar, förbi vägar med lexie lös vid min sida trotts vi galopperar, travar, skrittar eller står stil... Vi rider i full galopp över ängarna med djup snö... Igenom skogen i snår och backar....
Hon kan springa lika snabbt som en häst galopperar... Men hon vägrar springa på agility plan...Hon kan men vägrar.. Hon springer som en idiot med andra hundar, när hon är lös, efter bollar, när hon ser sin bästis på håll men inte på plan...
Hon springer brevid en stor häst med 163cm i manken när den galopperar i djup snö i 2 timmar utan problem.. Vi jobbar på dessa övnngar vi har för att få henne att springa i agilityn som funkar tills du tar fram hinder, tunnel eller vad som! Frågar mig själv om det är agility vi ska köra.. Men vet att hon kan bli grym och jag vill men just nu står allt still.. Vi ska tävla inomhus om 1,5 veckor och hon har inte kört kontaktfält på ett halvår och hon klarar inte av att träna inne..
Men ime att vi var i stallet hade vi tillgång till att träna lite i ridhuset men ime att hon sprungit brevid när vi red i 2tim så körde vi inte super mycket. Körde lite fotgående som gick helt okej faktiskt då vi hade störning och vi inte jobbat mycket på sättandet när jag stannar! Körde lite läggande under gång som gick piss.. Visst vi har inte kört det på flera månader men det kändes ändå segt.. Fortsatte med lite freestyle som gick as bra, hon var pigg och hade en bra attityd tills vi skulle köra vårt program och jag kom på att jag glömt det helt... Skulle kolla det på mobilen då jag hade det där men kom på att det var på mobilen som jag tappade så då lekte vi lite ist och körde några fart övningar.
 
Vi har haft lite kattkalas här hemma som egentligen inte är hundvana så do höll sig borta i början och då var lexie väldigt stressad men när dom kom fram och hon fick hälsa på dom kunde hon koppla av och låta katterna va. Kändes väldigt bra då hon egentligen brukar ha svårt för skygga katter och framförallt hemma hoss henne på hennes revir! Sedan har vi ju dom 4 katterna i stallet hon får stå ut med när vi kommer dit.. Dessa katter kommer fram och stryker sig och går efter henne så då går hon fram till mig och gnäller för att jag ska ta bort dom haha! Det är ändå bra träning så hos fattar att man behöver inte skälla på katter ute heller. Detta är något vi jobbar ständigt på som nog alldrig försvinner helt men det blir bättre! Tycker det är så löjligt för hon har ju sovit med våra katter som stickat henne och hon försöker leka och blir gladare av att se min kompis katt än vadhon blir av att se mig.. Men ändå ska hon skälla ute..
 
Litren fick följa med och köra lite agility idag. Vi fokuserade på svängar och att kunna skicka till hinder men även lite slalom som faktiskt gick riktigt dåligt! Slalom fattade hon inte alls så tror jag får använda någon annan metod då man ser på henne ändå att hon tycker det är kul så. Vi körde lite olika svängar som gick så jäkla bra så det är sjukt detta är andra passet hon kör och vi kör redan nästan samma svängar som jag kör med lexie som tränat 1 år.. Känns sjukt kul att vi kan sätta igång på riktigt snart när snön försvinner och kanske anmäla oss till km i höst!
 
Iaf lite blandade bilder:
Mycket kattbilder haha!
 

Kommentera?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback