Running Contact (RC)

Som jag skrivit tidigare så har jag börjat träna lite running contact med Lexie. Jag har kollat på lite olika sätt att lära in detta men inte hittat något som känts riktigt bra för oss så blandade lite olika sätt att lära detta.
Har gjort så att jag satt upp ett lågt hinder och efter hindret med lagom avstånd sätter jag vår "tagetmatta" som hon landar på (låter henne hoppa hinder 2-3 gånger så jag ser vart hon landar). I slutet på mattan på kanterna sätter jag två pinnar i marken helt enkelt. Så det ser ut såhär (sry för dålig bild men det typ regnar så svårt att fotta..) :
 
Varför jag vart detta är då jag vill ha något som är riktigt kul och lätt från början så hon behåller fart oc inte tycker det är tråkigt!
Så vi har kört så att jag skickar henne på hindret och ime att vi tränat mycket framåtsändande så springer hon fram och hoppar hindret och då har jag mätt så hon blir tvungen att landa på mattan och jag klickar med klickern sedan kastar jag leksak framåt så hon springer mellan dom sista pinnarna. När hon är 100% säker på detta blir det att vi sänker hindret långsamt tills bommen ligger på marken och fortsätter på samma sätt att klickat när hon springer på mattan och sedan kastar leksaken. Om hon skulle hoppa även mattan någon gång så klickar jag inte och kastar inte leksak utan tar tillbaka henne från början och försöker igen! Om detta skulle hända många gånger i rad får vi helt enkelt backa att steg och höja bommen lite. Självklart fattar hunden inte direkt som alla säger utan man får köra på för att hunden senare fattar helt villket steg den ska ta!
När hunden klarar att träffa mattan typ alla gånger med bommen på marken så tar man bort bommen och gör exakt likadant (Detta steg är ganska stort så det är stor sannorlikhet att man får backa ett steg någon gång). Nu har ju hunden inte längre den hjälpen med bommen som den måste hoppa över och då landa på mattan. När hunden klarar att springa mattan även när bommen är borta helt till 100% så kan man börja ta bort pinnarna som då varit vid bommen och fortsätta med att klicka när hunden springer på mattan och sedan kasta leksaken. Samma sak här om hunden missar flera gånger så backa ett steg och försök igen! När man sedan bara har mattan och två pinnar i slutet (dvs att hindret framför är borta helt) och hunden springer på mattan så kan man börja lägga mattan på Kontaktfältet på tex balansen och sätta pinnarna i slutet på balansen. Men ha inte balansen stående utan lägg den platt på marken! Fortsätt skicka hunden framåt och klicka när hunden springer på mattan. Viktigt att ha kvar pinnarna i slutet för att hunden ska fatta att den måste springa hela vägen ner!
Sedan börjar man långsamt höja upp balansen men se till att alldrig höja mer utan att hunden värkligen klarar det steget man är på. När balansen är i full höjd, mattan liggeer på kontaktfältet och pinnarna står i slutet och hunden springer på kontaktfältet så blir nästa steg att ta bort hela mattan!
Om hunden skulle börja hoppa över kontaktfältet här tror jag det är viktigt att gå tillbaka för att hunden inte ska tro att den kan hoppa! När hunden nu klarar allt detta till 100% så är det viktigt att lära den att man måste ner hela vägen och även om det är en sväng efter så måste den ner hela vägen först! Sedan kan man ta bort dom sista pinnarna och nu har man en hel stående balans men självklart ska man även här backa om det skulle va så att hunden börjar hoppa!
Viktigt att inte gå för snabbt fram och slarva!
 
Hoppas nu att denna metod kommer funka för oss och kommer låta det ta den tid det behöver och se till att ha kul och inte slarva!
 
Lite bilder hur jag tänkt:
 
 

Kommentera?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback