Hinderteknik

 

Hinder höjden i large klasserna.. Redan i klass 1 hoppar Lexie högre än sig själv. Ja hon kan lätt hoppa den höjden men det sliter fortfarande på henne.
Lexie har en hoppteknik där hon saktar in innan hindret vilket gör att i en bana springer hon långsammare och tar inte i ordentligt. Det här står nu på schemat att vi ska jobba på! Hoppteknik. Vi kommer pröva oss fram med olika övningar. Börja på låg höjd och sedan utveckla. Vi ska börja köra starter och raksträckor med hinder utan upphöjda bommar i svaga uppförsbackar för att få henne att verkligen ta i. Mitt mål med träningen är att hon ska hoppa med lägre huvud, benen under sig och ta kraften från bakbenen när hon skjuter ifrån. Vi kommer köra korta pass för att fokuset ska vara på topp hela tiden.
På sidan av detta kommer vi jobba med starter och raksträckor. Jag har filmat olika starter när Lexie står, sitter och ligger. Kollade på filmerna och ser att min hund får en bättre start där hon tar i mer och hittar balans direkt om vi kör liggande start. Så vi kommer jobba med liggande start ett tag nu sedan utvärdera så får vi se om vi håller kvar i det eller prövar något annat. Den startövningen jag jobbar mest på nu är bara att hon ligger ner i start, jag går en bit fram, kommenderar och springer framåt, när Lexie startar och tar i ordentligt så kastar jag boll framåt. Detta är för att hon ska ta i ordentligt redan vid start. När vi känner oss säkra hör kommer vi sätta in det på en raksträcka utan bommar och köra samma sak men nu ska hon springa genom hinderstöden också. Vi kommer köra startövningen mycket i uppförsbackar för att få henne att verkligen ta i ordentligt.
Vi kommer även jobba med raksträckor och även här belöna med att kasta boll för att få henne att kunna fortsätta raksträckan även om hon springer en bit framför mig och hon ska inte då sakta in. Vill att hon ska kunna ta en raksträcka och ta i ordentligt även fast jag står stilla. För att få fram det måste jag se till att kunna belöna henne även om jag står vid första hindret och därför kommer vi använda boll för att jag ska kunna kasta när hon springer raksträckan.

Jag hoppas att denna träning kommer löna sig och att vi kan få fram bättre fart och säkerhet på planen till i höst.


Kommentera?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback