Man kan säga vad man vill men jag älskar henne!

När man sitter och ollar på gatuhundar med bakrund lik lexie kan man fråga sig om alla dessa hundar värkligen vill leva... Man frågar sig själv hur i helvete hundarna kunde få en sån bakrund.. Varför ingen reagerar.. Varför alla sitter där med sina stamtavlor och pekar på dom kallade gatuhundarna som om det var papper man kan slänga... När man ser vad dessa underbara blandraser inte får vara med på... Och att det inte äns fins en förklaring... Man söker dagmatte och frågan blir "vad är hon för ras" man svarar "blandras" och dom säger "nej då går det inte".... Frågan är inte "hur är hon som individ"... När man kommer in på tävlingen med en oreggad hund och folk tappar hoppet om att se ett fint ekipage... När dom förbjuds från högre klasser än SM som om dom inte är tillräckligt bra för att fortsätta.. Som om border collies är arbetshundar och blandraser skräp... Som om min hund skulle vara sämre bara för att jag inte sitter och ger extra tusenlappar för att få den där stamtavlan...
 
Folk kollar på Lexie och tänker : Okej hon skällde på mig dvs hon är dum liksom alla andra gatuhundar/blandraser...
Dom kommer inte fram och tänker : Hmm hon skällde lite på mig hon är nog rädd. Undra varför hon är rädd? Men förmodligen har denna hund skällt betydligt mer förut och nu blivit otroligt mycket bättre!..
 
Vill inte skryta eller så men jag kan säga att jag tror min hund gjort 50gånger mer framsteg sen hon kom till mig än vad ni som sitter där med stamtavlan i knät som fått era hundar som valpar och gett dom ett fint hem och nu sitter med hundar som är lika gamla som min på SM nivå och skryter!
Och det är väll framstegen som räknas inte hur ducktig man är?
 
Lexie kom till oss som 9mån.. Vi var hennes 5 hem.. Hon fick namn vid 6mån... Hon kunde inte gå i koppel... Hundmöten var katastrof... Hon var rädd för andra hundar... Papperskorgar, buskar osv var läskigt... Nya människor var läskigt.. Hon kunde inte lämnas utom synhåll utan att hon fick panik...
 
Idag är hon 2 år. Kommer på inkallning, går fint i koppel, hundmöten är tyst och lugnt om vi är själva. Hon kan vara själv hemma 50min. Hon busar fint med hundar ute. Hon behöver bara hälsa på nya männikar så är det okej. Hon springer lös i skogen, på tävlingslpan, brevid cykeln<3 Hon simmar fint ut brevid än, busar mer än gärna med människor även om dom inte har en leksak! Springer lös brevid hästarna galoperandes över ängarna på lagom avstånd. Ligger i soffan med katterna och slickar dom fint<3
 
Hur många border collies har ni inte sett springa egna vägar på agilityplan för ägaren inte hinner med? Hur många shetisar har ni inte sett stå och skälla på freestyle plan för dom blir för ivriga och får massa avdrag?
Men ändå är det dessa raser som påstås vara dom bästa! Jag håller på sätt och vis med, tycker båda raserna har en otrolig arbetsvillja och snabbhet men vet också att alla blandraser/gatuhundar där ute skulle behöva få samma chans!
Dom ser en border collie med hur ducktig den är jämfört med dom andra border colliesarna!
Dom ser en oreggad hund som hur snabbt den än springer, hur snäva svängar eller häftiga trix den gör så ses den med 50 avdrag för den är oreggad och änd är det egentlige dessa hundar som ofta haft den svåraste uppväxten och borde ses med hänsyn till det!
 
Vi har inte alltid haft det lätt. Inte varje dag alla hundmöten blir bra.. Inte alla dagar hon inte skäller på människor.. Men jag ser då bara på att försnart 1,5 år sedan var det så ALLTID! Och nu kan det hända 2 gånger i veckan resten av tiden är hon den där oreggade hunden som går lös vid min sida, som anmäls till tävlingar och som visar sin glädje till dom hon älskar<3
Visst hon tog sig längre tid att gilla mig än vad era valpar gjorde kanske men vet att alla ni där ute inte har en hund som kissar på sig när hon möter dom hon känner av glädje! För det har jag..
Vet också att alla ni där ute inte går med hundar som kan leka med var som hälst och tycka det är lika kul! Kuddar, hundar, människor, bollar, snö,vatten, gräs,pinnar.... För det har jag..
 
Min hund kanske inte är den snabbaste på agilityplan, kanske inte gör alla trix snyggast på freestyleplan, Kanske inte klarar alla lydnadsmoment lika bra som dom andra på plan men det spelar ingen roll för vi gör större framsteg! Har sett många hundar som lär sig coola trix och snygga skickningar till hinder på 2 pass men alldrig sett/hört hundar som blivit av med hundmötesprobem, kattproblem, rädsla för människor mm på 2 pass...
 
Säg vad du vill men jag älskar min hund! Säg vad du vill men kommer ändå se alla dessa blandraser/gatuhundar och dess ägare med stor respekt även fast hunden kanske inte har samma snabba sväng för dom har kämpat trotts allt! <3
Man ska stå upp för vad man tycker och detta tycker jag! Tycker du annorlunda så okej vill du prata om det så okej för jag vet vad jag tycker och därför skriver jag detta, Därför går jag lika stålt och säger att min hund är en oreggad gatuhund/blandras!
 
Min underbara hund:
 
 

Kommentera?
Postat av: Cornelia och hundarna

Så fint skrivet! och exakt det jag sagt till er ju ;) Ni har verkligen utvecklats så otroligt mycket på så kort tid! Tror ingen BC ägare skulle klara av pex, de är för bekväma med sina hundar ;) Någon gång vill jag adoptera.. någon gång SKA jag adoptera för jag vill verkligen hjälpa en hund att komma över ett jobbigt förflutet. Jag hoppas verkligen att jag någon dag kan göra något så fint som du har gjort <3

Svar: Aww tack!! <3 Jo det måste du göra ;) På villkoren: Jag får träffa hunden regelbundet XD
katinka Winberg

2015-02-15 @ 23:51:03
URL: http://brandys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback