Den stora skillnaden

Har lagt märke till hur stor skillnad det kan vara i träning för oss! Idag kan hon vara skit, sticka, skälla och imorgon kan hon vara en stjärna..
När cornelia då länkade denna blogg till mig kom jag på varför (Taget från bloggen www.high5kurser.se) "Många av oss lägger ofta över ansvaret på hunden då det gäller attityd och förutsätter på något sätt att hunden ska jobba med entusiasm, glädje och tryck bara för att den kan sina uppgifter. Dessutom ska den se glad ut och utstråla självförtroende. Men vad har vi själva för attityd? Vad utstrålar vi? Och inte minst, vilka signaler sänder vi ut till vår hund?"
 
Jag tänkte tillbaka lite på olika sitvationer när hon gjort utfall, stuckit osv..
Kan dra exemplet från förra tävlingen på ssbk: Jag visste att hon skulle sticka och jag kännde att jag lika gärna kunde avanmäla mig för dett var inte kul. Jag kännde mig less och irriterad. Men jag gick in och som jag trott så stack hon, hon kom tillbaka, hon stack igen och kom inte tillbaka..
Loppet efter så var jag glad och taggad. Visst vi kanske skulle diska oss men allt känndes rätt! Jag gick in och körde ett lopp jag väntat på i 2år, Loppet när hon skulle få spatt och bara rusa runt runt och jag skulle kunna stoppa henne och köra vidare.
 
Men det jag märkt störst skillnad på är hundmöten. Om jag är på bra humör och gör rätt, är lugn och glad så sätter hon det så jäkla snyggt så jag tror att hon inte sätt hunden men går jag ut på morgonen påväg till skolan när jag är trött, irriterad och sterssad så spänner hon sig och gör utfall. Den stora skillnaden är förvånande men också så tydlig för allt hänger på mig. Jag som ägare har också ansvaret att vara glad och trevlig från början innan jag kan begära något från hunden!
 
Märker samma sak när jag tränar med tex Luna eller Liten och dom tex bara står och stressar och jag blir irriterad, ja då slutar dom lyssna alls istället! Medans om jag istället föränklar och visar tydligare och lugnare så sätter dom igång i arbete igen. Särskilt Luna, om jag är stressad eller irriterad så ställer hon sig framför mig oc skäller på mig, stressar igång och kan inte fokusera på mig.
 
Lösningarna jag kommit fram till är att bara avsluta direkt och gå lite eller liknande sedan komma tillbaka och göra något väldigt lätt så hunden får klara det sedan avsluta träning genast.
Även perioder när träningen gått mycket dåligt länge och man inte längre är taggad på att träna. Då faktiskt inte träna utan under några dagar bara gå promenader och mysa med hunden tills du känner dig redo att gå till träningen med bra humör och ge hunden en chans innan man blir irriterad eller ledsen! Att gå till en träning med dåligt humör förstör bara och varken du eller hunden kommer tjäna på det i slutändan.
 
Något jag tänker på i träning och ska bära med mig för att inte skylla på hunden när det är jag som förare som gjör felet!
 

Kommentera?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback